Laminam – Keramičke ploče velikih formata

Prilikom projektiranja oblaganja vertikalnih i horizontalnih površina mineralnim materijalima kao što su kamene ili keramičke pločice arhitekti i dizajneri imaju zadatak uskladiti i kontrolirati dimenzije elemenata obloge i pripadajućih fuga. Na podovima je igra fuga i formata prešutno očekivana, kao i kombiniranje veličine i izgleda pločica i na nju smo se već navikli, no na zidovima, a pogotovo na vodoravnim površinama u interijeru nisu dobrodošle i obično se nastoje izbjeći.

Bianco Statuario Venato Book Match
Seylynn Village, Chil Interior design

Tijekom povijesti za oblaganja u interijerima prestižnih građevina kao što su sakralni objekti, vladine institucije, kazališta i sličnih, koristile su se kamene ploče velikih formata, dok se keramičke pločice koriste već od prije srednjeg vijeka na Bliskom istoku često tvoreći sofisticirane ornamente, naročito u islamskoj arhitekturi, a njihova se upotreba proširila preko Mediterana i u Zapadnu Europu.

U današnje vrijeme zbog ograničenih prirodnih resursa ploče velikih formata od prirodnog kamena su preskupe, a keramičke pločice su dimenzijama ograničene na najveću duljinu od 60 do najviše 100 cm. Ipak, neki od proizvođača su se potrudili nadići postojeća ograničenja, a među njima je i talijanska tvrtka Laminam koja je uspjela proizvesti keramičku ploču duljine preko tri metra.

Detalj zidnih pločica
Enderun knjižnica, Topkapi palača, Instanbul

Obloga zida keramičkim pločicama
Alhambra, circa 1350, Granada, Španjolska

Laminam ploče proizvode se tako da se vlažna smjesa minerala gline, mljevenih granitnih i metamorfnih stijena te feldspata uz dodatak keramičkih pigmenata preša u posebnim pravokutnim kalupima i sinterira na temperaturi od 1200o C. Sinteriranje je zagrijavanje do temperature neposredno ispod temperature taljenja sastavnih komponenti i rezutira zgušnjavanajem i polikristalizacijom materijala, a time i značajnim poboljšanjem mehaničkih svojstava.

Ipak proizvodnja tako zahtjevnog proizvoda ne bi bila moguća bez kombiniranja klasičnih tehnoloških procesa s onima iz drugih tehničkih grana i bez razvoja posebnih strojeva i metoda za dobivanje održivog proizvoda sa što manje otpada i bez odstupanja od projektiranih dimenzija, tijekom proizvodnje, transporta i što je posebno važno ugradnje i eksploatacije.

Pietra di Savoia Grigia Bocciardata, Pietra di Savoia Antracite Bocciardata, Emperador Grigio Spazzolato
Habitat Hotel, Catania, Italija. Marianna Nociforo e Antonio Spera

DIMENZIJE I DEBLJINA PLOČA

Laminam 3 ploče debljine 3 mm, dimenzija 1000 x 3000 mm, bez armature i koriste se za uređenje interijera i u industriji namještaja.

Laminam 3+ ploče debljine 3 mm, dimenzija 1000 x 3000 mm, konstruktivno ojačane armaturom od staklenih vlakana na poleđini i koriste se za oblaganje vanjskih zidova (ventilirane fasade) i unutarnjih zidova te u industriji namještaja. Nazivna debljina ploča je 3,5 mm.

Laminam 5 ploče debljine 5 mm, dimenzija 1000 x 3000, 1200 x 3000 i 1620 x 3240 mm, bez armature i koriste se za oblaganje podova, zidova i u industriji namještaja.

Laminam 5+ ploče debljine 5 mm, dimenzija 1200 x 3000 i 1620 x 3240 mm koriste se za oblaganje vanjskih (ventilirane fasade), unutarnjih zidova i podova te u industriji namještaja. Nazivna debljina ploča je 6 mm.

Laminam 12+ ploče debljine 12 mm, dimenzija 1620 x 3240 mm, koriste se za oblaganje zidova i podova, izradu kuhinjskih i kupaonskih ploča, stolova, u industriji namještaja i brodogradnji. Nazivna debljina ploča je 12,5 mm.

Laminam 20+ ploče debljine 20 mm, dimenzija 1620 x 3240 mm, koriste se za oblaganje zidova i podova, izradu kuhinjskih i kupaonskih ploča, stolova, pultova, u industriji namještaja i brodogradnji. Nazivna debljina ploča je 20,5 mm.

Sve Laminam+ ploče još se dodatno armiraju ljepljenjem mrežice od staklenih vlakana što povećava njhove mehaničke karakteristike bitne kod transporta, obrade i montaže.

Statuario Venato Lucidato Book Match
Mittel Cucine

DIZAJN I TEKSTURE

Po estetskim i tehničkim karakteristikama dizajnerskog pristupa kolekcija Laminam ploča sastoji se od 14 različitih grupa. Grupe Blend, Cementi, Collection, Filo, Fluido Solido i Fokos dočaravaju površine betona/cementa, žbuke, amorfnog kamena i mineralnih materijala općenito, ali i jednobojne dekore te simulacije metala, kao što su srebro, kovano željezo, zlato ili drugi.

Grupa Venezia inspirirana je drevnim drvnim površinama “koje su Veneciju učinile velikom”, a grupe Ossido i Oxide prikazuju imaginarne površine, patinirane od izloženosti atmosferilijama, nagrižene zubom vremena, jedne s podlogom od željeza/čelika, a druge s podlogom od kamenog materijala.

Calacatta Michelangelo Soft Touch

Bianco Statuario Venato Book Match

Arabescato

Sahara Noir Extra Bocciardato

Noir desir lucidato

Oxide Moro

“I Naturali” je grupa u kojoj ima najviše dekora i koja prestavlja najveći iskorak u pogledu dizajna i uvjerljivosti. U okviru te grupe zastupljena je većina vrsta kamena koji se koristio i koristi u tradicionalnoj talijanskoj arhitekturi: škriljevac, breča (kršnik), bazalt, opsidijan, oniks, travertin i naravno, mramor. Minuciozni raspored i oblik vena i proslojaka, nježna poluprozirnost i točno pogođena fina granulacija površinskog sloja nepogrešivo i uvjerljivo dočaravaju izgled mramorne površine.

Iako nigdje to nije izrijekom spomenuto Laminamovi dizajneri su nastojali i uspjeli vjerno reproducirati izgled Carrara mramora. Carrara kamenolomi u Apeninskom gorju, na krajnjem sjeveru Toscane najpoznatiji su i najznačajniji izvori plemenitog kamenog materijala na svijetu i iz njih se dobiva mramor još od vremena starog Rima. Kameni materijal iz Carrare je kroz povijest postao sinonim za mramor, a korišten je u izgradnji nebrojenih reprezentativnih građevina, koje su obilježile povijest arhitekture, od rimskih vremena do danas, kako u samoj Italiji tako i u cijelom svijetu.

Neobrađene mramorne ploče u Carrara kamenolomu

Imena pojedinih dekora – Statuario, Calacatta, Arabescato ili Bardiglio upućuju na najčešće i najslavnije podvrste Carrara mramora. Statuario, primjerice, (na talijanskom znači “za statue, skulpture”), je bijeli mramor sa sivkastim proslojcima i od njega su isklesane neke od najpoznatijih skulptura, kao što su Michelangelov David ili Pietà.

Noir Desir Bocciardato, Statuarietto Bocciardato
Lucia Magnani Health Clinic, Edoc Architects

Površinska obrada i tekstura Laminam ploča savršeno odgovara odabranim kamenim dekorima i dodaje onu finalnu, taktilnu dimenziju doživljaja kamenog materijala. Lucidato je savršeno ispolirana, uglačana površina, Soft Touch je mat – polumat tekstura, Bocciardato simulira hrapavost štokanog kamena, a Fiammato predstavlja kamenu površinu obrađenu postupkom”paljenja” (Trg J. B. Jelačića u Zagrebu popločan je “paljenim” Jablaničkim granitom). Neki dekori se proizvode u više različitih tekstura, a škriljevci imaju “a Spacco” teksturu, tj. kalanu teksturu karakteristčnu za tu vrstu kamena.

Laminam ploče su proizvedene od potpuno prirodnih materijala, pogodnih za recikliranje i otporne su na vlagu, kemikalije i sredstva za čišćenje, higijenske su i pogodne za doticaj s hranom, imaju veliku mehaničku čvrstoću, stabilnost oblika i dimenzija, otporne su na smrzavanje, termičke šokove i UV zrake.

Filo, Argento – obloga zidova, Calce, Grigio – obloga podova
Business hall, Zračna luka Platov, Vox Architects

Ako se odlučimo za primjenu Laminam ploča u oblaganju zidova, podova, pročelja ili bilo kakvih drugih površina, fuge obloge će se ponavljati na razmaku većem od metra u jednom i većem od tri metra u drugom smjeru. Dakle, nema više projektiranja smjera i položaja fuga i dosadnog segmentiranja ploha zbog ponavljanja uzorka pločica. Prostrana predvorja postaju tako još prostranija, koridori još širi, nekad klaustrofobični sanitarni prostori postaju slobodniji i zanimljiviji.

Imamo slobodu odabrati jednobojnu oblogu, diskretnu zemljano/mineralnu ili patiniranu metalnu površinu, ali i bogatu, profinjenu reprodukciju prirodnog kamena. U stambenim objektima kupaona i kuhinja s kontinuiranom oblogom i pločama/pultovima od Laminama odaju potpuno drugačiji dojam od onog koji bi bio uz uporabu klasičnih materijala.

Sve to uz zadržavanje svih onih pozitivnih karakteristika na koje smo navikli kod standardnih keramičkih pločica. I konačno, s obzirom da su kamenolomi u Carrari na pragu iscrpljenja, odabirom nekog od Carrara dekora odajemo homage/hommage/počast toj instituciji i njenoj povijesnoj ulozi, pritom znajući dobro da smo upotrijebili umjetni materijal koji ni u jednom trenutku niti pogledu ne izgleda umjetno.

…..
Svi slikovni primjeri gdje nije drugačije navedeno su iz marketinških materijala tvrtke Laminam S.p.A.

Ante Maleš

Ante Maleš

Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu
građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose
likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u
operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom
opremanju te dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom
dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog
dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje
i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih
i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog
identiteta.