Drvo i pločasti materijali od prerađenog drveta su najvažniji materijal za izradu namještaja. No, da se bi se ti drveni dijelovi međusobno sastavili i da bi se ostvarila potpuna funkcionalnost namještaja, potrebni su nam i ostali sitni ili krupni, fiksni ili pomični dijelovi koji se uglavnom rade od raznih vrsta metala i zajednički se nazivaju okovima. Ne, ne radi se ovdje o onim verigama i kuglama na lancu koje su bile sastavni dio opreme tamnica i “Dungeon & Dragons” ikonografije povijesnih ili fantastičnih filmova. Termin svoje podrijetlo vuče iz daleke prapovijesti tesarske i stolarske struke kad su se ojačanja i primitivni pokretni dijelovi radili od kovanog željeza, a neki od predmeta kao recimo drvene škrinje i ulazna vrata na zamcima i gradskim kućama bili su doslovno okovani.
Okovi su izrazito raznorodna i šarolika skupina proizvoda i teško ih je podijeliti u skupine po dosljedno odabranim kriterijima, no u praksi se uvriježila okvirna podjela na ukrasne okove, konstruktivne i spojne okove, spojnice i podizne okove, vodilice za ladice, noge i kotačići za namještaj i žičane košare.
Ukrasni okovi
U ovu podgrupu spadaju prvenstveno ručkice koje osim svoje uporabne funkcije uvelike doprinose konačnom izgledu namještaja. Proizvode se u beskonačno velikom broju oblika i veličina te od različitih materijala počevši od jeftinih i neuglednih PVC ručkica za izbe, radione i garaže do atraktivnih dizajnerskih ručkica od prestižnih materijala s pomno odabranom završnom obradom.
Konstruktivni i spojni okovi
Proizvodi iz ove grupe služe za postizanje konstruktivne čvrstoće i stabilnosti namještaja i obično su skriveni od pogleda. Ovdje spadaju razni vijci, kutnici, spojni limovi, nosači korpusa i drugi sklopovi posebno dizajnirani za rješavanje različitih konstruktivnih zahtjeva.
Spojnice i podizni sustav
Spojnice (šarke, panti) su mehanizmi koji omogućavaju zaokretno otvaranje fronti oko vertikalne ili horizontalne osi. Za svaki pojedini slučaj položaja fronti u odnosu na korpus, za svaki materijal fronti i za sve kuteve i vrste otvaranja/zatvaranja dizajnirana je posebna vrsta spojnica. Korištenjem najnovijih tehničkih rješenja i materijala spojnice, a pogotovo podizni sustavi, dostigli su kvalitetu koja osigurava vrlo visoke ergonomsko/uporabne standarde.
Vodilice za ladice i izvlačni sustavi
Od utora na stranicama i pera na korpusu sustavi koji omogućavaju otvaranje/zatvaranje ladica evoluirali su u sofisticirane mehanizme koji nam omogućavaju veće opterećenje ladica, gladak i bešuman rad, potpunu izvlaku i lagano kontrolirano zatvaranje jer mehanizam prepozna položaj kad se ladica približi korpusu i ostatak pokreta odradi sam bez naše pomoći.
Noge i kotačići
Da radnu površinu, kakva god ona bila, ili element namještaja pozicioniramo na određenu programiranu visinu služimo se nogama za namještaj, a ako isti taj element treba biti pomičan koristimo se kotačićima. Noge mogu biti razne visine od cca 110 cm za stajaće konzumne površine, do cca 75 cm za stolove, ili manje za komode i stoliće u dnevnim boravcima. Posebni slučajevi su noge za kuhinjske elemente visine 15 ili 10 cm i konačno nevidljive nogice koje služe da korpus ne stoji izravno na podu. Sve spomenute vrste s donje strane imaju vijčani mehanizam – nivelator uz pomoć kojega kompoziciju dovodimo u horizontalni položaj.
Žičane košare i izvlačni sustavi za skladištenje
Stručnjaci za razvoj namještaja ustanovili su da uvriježeni koncept zatvorenih ladica i korpusa s policama ima velika ograničenja kad se radi o preglednosti i iskoristivosti volumena. Kao rješenje tog problema usvojen je koncept od više posebnih kontejnera/košara različitih visina i dubine koja odgovara dubini korpusa. Te košare se pozicioniraju jedna iznad druge i posebnim mehanizmom povežu u jedinstveni sustav. Mehanizam se fiksira na frontu i omogućava potpunu izvlaku košara i neometan pristup pohranjenom sadržaju. Košare se izrađuju od žice promjera 5 do 8 mm ili od različitih plastičnih materijala. Taj koncept se pokazao izrazito uspješan i primjenjiv je kako za kuhinjski namještaj, tako i za kupaone te dijelove garderobnih ormara.
Materijali i dizajn
Konstruktivni i spojni okovi, kao nosivi dijelovi iz ostalih grupa izrađuju se najviše od čeličnog lima. Vrlo česta je uporaba raznih metalnih slitina koje svaka sa svojim svojstvima najbolje odgovara mjestu i načinu aplikacije. Aluminij je također vrlo zastupljen, kao i umjetni materijali koje kolokvijalno nazivamo plastikom. No, rijetko ćemo naići na bilo koji od spomenutih materijala u njegovoj izvornoj, prirodnoj formi. Gotovo uvijek originalni materijal presvlači se različitim zaštitnim premazima, metalni dijelovi su kromirani, niklovani ili barem pocinčani, aluminij je eloksiran, a vrlo česte su suvremene površinske obrade koje podsjećaju na prestižne materijale kao što su bakar, titan ili ugljična vlakna. Okovi koji su nekoć bili neugledne komponente namještaja sad su pomno dizajnirani i pogled na unutrašnjost korpusa nije više asketski škrt i dosadan kakav je bio prije.
Kao što su proizvođači automobila davno shvatitli da mogu dizajnirati i unutrašnjost koja se nalazi ispod haube i prekrili mašineriju elegantnim pokrovom od prestižnih materijala kod skupih ili imitacijom tih materijala kod jeftinijih automobila, s neizbježnim amblemom tvtke, tako i proizvođači okova nastoje postići i postižu to da njihovi proizvodi ne izgledaju više samo kao skup poluga, opruga i kotačića. Time se postiže zanimljiv efekt aktiviranja i drugog, unutarnjeg sloja namještaja, što korisniku daje novi osjećaj dubinske integracije dizajna i uvelike obogaćuje iskustvo korištenja.
Autor: Ante Maleš, ing.građ., dizajner
Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju i dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.